vognmand_chr_petersenHvis vi gør et spring tilbage til omkring 1938, var der en chauffør hos vognmand P.D. Pedersen, hvis navn var Christian Pedersen, eller Chr. Piil, som han hed i daglig tale.

Han startede også en vognmandsforretning her i byen. Det var omkring 1940 og han boede i det hus, der nu hedder Vestergade 26. Man kan endnu i 2006 se garagen fra dengang. Men ikke nok med det, Christians broder startede også vognmandsforretning. Det var fra Vildmarken 8.

Men det gik kun nogle få år, så blev der maskinstation på denne adresse. Chr. Piil havde i begyndelsen en mælketur for mejeriet. Den gik omkring Åbyskov og Skårupøre, og derude blev der kørt almindelig entreprenørkørsel i lokalområdet.

Under krigen hentede Chr. Piil mange tørv i Jylland. I 50erne kørte han meget kalk fra kalkgravene i Vormark til de jyske marker, og så havde han formbrændsel og brunkul med tilbage. Chr. Piil udvidede forretningen med endnu en bil, så den ene nu kunne køre lokalkørsel, og den anden, der efterhånden også havde fået hænger på, begyndte at køre langfart, som det dengang blev kaldt. Det var såmænd kun til København to gange om ugen.

Chr. Piil var nu flyttet til Åbyvejen i huset Isafold hvor der var garageplads til begge biler. Jeg kan tydelig huske hans grønne Mercedes med hænger. Det var helt sikkert Skårups største og flotteste køretøj på det tidspunkt.

Forvognen og noget af hængeren var som regel læsset med ost fra mejerierne i omegnen. Der var blandt andet Kirkeby, Krarup og ikke at forglemme Skårup, der var storleverandører til København.

Resten af anhængeren blev læsset med kakkelovnsdele fra Langes jernstøberi i Svendborg. Det blev kørt til Langes lager i hovedstaden. Selv i perioden omkring 1960, var der stadig utrolig mange kakkelovne fra Langes Jernstøberi rundt omkring i lejlighederne. En del blev også udskibet fra frihavnen til Grønland. Osten blev fordelt til forskellige lagre rundt i København. Jeg har selv været med flere gange, og det var en drøj tørn at læsse ost af. Man kunne kun have en ost ad gangen, og den blev kastet fra mand til mand. Der var ikke noget der hed trucks og paller.

Fra København var der selvfølgelig også returlæs, og det var ofte traktorer, der kom med hjem til en forhandler i Svendborg. Det var på det tidspunkt, at røde Ferguson rigtig blev udbredt rundt på gårdene.

I 1974 døde Chr. Piil pludselig og efter kort tid solgte hans enke forretningen til en vognmand fra Tved.

Gå til toppen